четверг, 23 мая 2013 г.
Деяние Московского Собора 1667 года о принятии католиков через миро
Из книги соборных деяний Собора 1667 года.
Отъ римскiя вѣры къ православнѣй вѣрѣ святыя восточныя Церкве
приходящая люди, како прiимати, правила, и сужденiе известное.
Во имя Отца, и Сына, и святаго Духа, аминь.
Нынѣшняго настоящаго лѣта, 7175 оть сотворенія свѣта, отъ
воплощенія же Бога Слова 1667, марта въ 15 день. По богодохновенному тщанію
великого государя царя и великого князя Алексіа Михайловича, всеа Великія и
Малыя и Бѣлыя Россіи самодержца, всесвятѣйшіи патріарси, Александрійскій Паисій
Божіею милостію папа и патріархъ и судія вселенскій, Макарій Божіею милостію
патріархъ Божіяго града Антіохіи и всего востока, Іоасафъ Божіею милостію патріархъ Московскій и всеа Россіи,
снидошася купно съ преосвященными митрополиты, со архіепископы и епископы, и со
всѣмъ освященнымъ соборомъ. Къ нимъ же возгласи великій государь царь и великій
князь Алексій Михайловичь, всеа Великія и Малыя и Бѣлыя Россіи самодержецъ, о
преждебывшемъ соборѣ во 129-мъ году, при святѣйшемъ Филаретѣ Никитичѣ патріархѣ
Московскомъ и всеа Россіи , о крещеніи отъ Римскія вѣры приходящихъ кь
православиѣй вѣрѣ святыя Восточныя церкве, правилно ли повелѣся тѣхъ крестити?
Всесвятѣйшіи
же патріарси, преосвященніи митрополиты, архіепископы и епископы, и весь
освященный соборъ, услышавше о семъ богопріятное желаніе великаго государя царя
и великаго князя Алексіа Михайловича , всеа Великія и Малыя и Бѣлыя Россіи
самодержца, повелѣша изъ соборнаго изложенія оного, еже бысть при бытіи
святѣйшаго патріарха Филарета Никитича Московскаго и всеа Россіи , и изъ
правилъ святыхъ Апостолъ и святыхъ Отецъ и изъ прочихъ божественпыхъ писаній
выписати, для свидѣтельства, аще согласно съ правилы и съ божественными писаніи
оного бывшаго собора списатели выписки предложиша о томъ Латинскомъ крещеніи,
или что несогласно.
Выписано изъ правилъ и изъ соборнаго онаго изложенія:
Въ соборномъ изложеніи на листу 219 напечатано: Говорилъ
Іона митрополитъ Крутицкій , яко писано въ 6-мъ соборѣ , что Латинъ не
крестити, токмо мѵромъ помазывати.
И ему Іонѣ отвѣтъ:
Въ томъ правилѣ 95 не то написано; мы убо то правило обрѣтше
чтохомъ, и въ томъ правилѣ въ девятьдесятьпятомъ написано: «Яко Павликіаны, иже
отъ Павла Самосатскаго суть, и Евноміаны, и Монтанити , иже суть и Монтане, и
Савеліаны, и Манихеи, и Іуалентіаны, тіи же и Валентини, и Маркіонити, тіи же и
Маркіане, и сущіи отъ подобныхъ имъ ересей приходящіи къ правовѣрнѣй вѣрѣ, яко
Еллины пріемлемъ сихъ; а Еллинь подобаетъ совершенно крестити.» И то напечатано изь толкованія того правила,
которыхъ ересей въ сущемъ правилѣ не писано, но писано отъ инѣхъ правилъ о
тѣхъ, которыхъ и крестити подобаетъ; а писано въ томъ сущемъ правилѣ 6-го
Вселенскаго собора 95-мъ сице:
Обращающихся
отъ еретикъ сице пріимаемъ, Аріаны, Македоніаны и Наватіаны же, иже и чистіи
именуются, Несторіаны и Четыренадесятники , иже суть Средницы Наполинаріаны, и
Евтихіаны, и Северіаны, и иже отъ подобныхъ имъ ересей проклинающыя вся ереси и
съ ними и свою, помазуемъ святымъ мѵромъ темена, очи, ноздри, уста, уши, и знаменающе
я глаголемъ: «печать дара святаго Духа.» И съ симъ правиломъ
въ соборномъ изложеніи написанъ отвѣтъ вышереченный несогласенъ.
Въ
томъ же изложеніи на листу 220-мъ напечатано свидѣтельства, святыхъ Апостолъ
правилы 46 и 50; и въ правилѣхъ святыхъ Апостолъ 46-мъ писано: «крещеніе и жертву
еретическую пріемъ, святитель не священъ;»
И 50-мъ:
Аще
который епископъ, или пресвитеръ, не крещаетъ въ три погруженія единѣмъ
глашеніемъ, но во едино погруженіе въ смерть Господню даемо, да извержется таковый. не рече бо
Господь: въ смерть мою крестите, но шедше научите вся языки, крестяще ихъ во
имя Отца, и Сына, и святаго Духа,» По симъ Апостольскимъ правиломъ 46 и 50-му
поразумѣти подобаетъ (1): глаголютъ бо оныя правила крещеніе и жертву
еретическу и крещеніе во едино погруженіе, явно есть о тѣхъ еретикахъ
глаголютъ, иже Божія вѣры отнюдъ отчюждишася, ихъже и послѣдующія правила повелѣваютъ
крестити, а не о тѣхъ, иже крещаются во имя Отца и Сына и святаго Духа,
противятжеся иными нѣкими расколы или ересми. И та Апостольская правила списатель
не прилично выписалъ на Латинское крещеніе; глаголютъ бо оная правила: «аще кто
не крещаетъ въ три погруженія, но во едино въ смерть Господню даемое , да извержется.»
Латини же крестятъ не во едипо погруженіе, и ниже въ смерть Господню, но трижды
обливающе крестятъ во имя Отца, и Сына, и святаго Духа, якоже предложенный чинъ
Римскаго крещенія святому собору свидѣтельствуетъ. Удобнѣйши убо было бы оному
списателю предложити о обливаніи, пріимется ли обливаніе за погруженіе; и оный
списатель не написа свидѣтельства винующа обливаніе.
Въ томъ же изложеніи на листу 220-мъ Перваго селенскаго
собора правило 19-е на указѣ о Павликіанѣхъ. И то правило Вселенскаго собора
19-е Латинскому крещенію не прилично же: понеже Павликіане о Христѣ Бозѣ нашемъ
неправо мудрствуютъ, проста человѣка глаголютъ.
На томъ же листу 220-мъ на оборотѣ (2): «Мельхиседикіане,
и Жидове, и Армене въ субботу постятся.» И то списатель выписалъ неправо же: о
Жидовскомъ постѣ обличается законы Жидовскими, яко у нихъ субботу празднуютъ, а
не постятся; о Арменѣхъ же обличается отъ 6-го Вселенскаго собора правила 56,
яко и въ Великій постъ Армени по вся субботы сыръ и яица ядятъ. То правило и
самъ списатель написалъ на листу 221-мъ, нарекъ то 6-го собора 56-е правило
Апостольскимъ правиломъ; Апостольское же правило 56-е не о томъ глаголетъ. Той
же списатель писалъ на листу 221-мъ (3), а выше на листу 220-мъ: «Жидове въ
субботу постятся;»
А на
листу же выше 221-мъ писалъ: «Римляне съ Жиды, и съ Мелхиседекіаны, и Армяны
равно въ субботу постятся.» И то списатель неправо же написалъ. На томь же
листу на оборотѣ написалъ у Римлянъ Монтанову ересь, и аще у Римлянъ обрѣтается
Монтанова ересь и подобная той, иже еретиковъ покрещевати правила повелѣваютъ,
подобаетъ крестити и Римлянъ.
А по досмотру
чина крещенія Латинскаго на соборѣ, у Римлянъ Монтановы ереси нѣсть, понеже
крещаютъ во имя Отца и Сына и святаго Духа, токмо обливаютъ трижды, а не
погружаютъ.
И о
обливаніи списатель бывшему собору при святѣйшемъ Филаретѣ патріарсѣ свидѣтельства
никакова не предложилъ.
Того
же соборнаго изложенія на листѣхъ 223, 224, 225, 226, 227, 228-мъ
Списатель
подобающихъ покрещеватн уподобляетъ Латиномъ Монтанистовъ, глаголемыхъ Фругъ и
Савелліанъ, неправѣ о святѣй Троицѣ мудрствующихъ; ихъже не подобаегъ сравняти,
понеже въ чину Римскаго крещенія написано: во имя Отца, и Сына, и святаго Духа
крещаются.
На
листу 228 на оборотѣ написано: Аріане крестятся во едино погруженіе, не глаголютъ
во имя Отца и Сына и святаго Духа, но грядущаго по Предтечи Іоаннѣ, сирѣчь во
Христа Іисуса. И то списатель написалъ не право, не разсмотривъ правилъ: аще бы
тако крещеніе Аріанское въ та времена было, а не во имя Отца и Сына и святаго
Духа, не бы божественная правила повелѣвали ихъ пріимати и не покрещевати, но
токмо мѵромъ помазывати и ересь свою проклинати; якоже свидѣтельствуетъ 6-го
Вселенскаго собора правило 95-е, писано выше сего на 3-мъ листу.
На
листу 201-мъ на оборотѣ, Вселенскаго собора 1-го правило 19 на указѣ Павликіанъ
уподобляетъ Латиномъ. Списатель и сіе выпи- салъ не право же; писано о семъ выше
сего на 4-мъ листу на оборотѣ.
Латiнская ересь кая
тяжчайшая и не подобаетъ ихъ крестити.
Ересь
главнѣйшая у Латинъ отступленіе Восточныя церкве о исхожденіи святаго Духа, яко
отъ Отца и отъ Сына исходитъ Духъ святый мудрствуютъ; и отъ тоя ереси
Латинскія, яже есть о исхожденіи святаго Духа, тяжчайшая есть Аріанская и
Македоніанская ересь. Аріане бо Сына Божія не единосущна Отцу и святому Духу
исповѣдаютъ, но зданіе и тварь глаголютъ; Македоняне же святаго Духа отъ Отца и
Сына отчюждаютъ, раба исповѣдуютъ быти. Обаче правило 7-е втораго Вселенскаго
собора и 6-го Вселенскаго собора 95-е не повелѣваютъ ихъ крестити, но токмо
мѵромь помазывати по чину; колми паче Латинъ, меншее преступленіе имущихъ,
неподобаетъ крестити.
Правило
7-е Втораго собора сице глаголетъ: Четыредесятницы , иже и Средницы глаголются,
и Аріане, и Македоніане, и Наватіане, и Саватіане, и Аполинарити писаніе вдавше
пріятни, помазующе токмо вся чювства; 6-го же Вселенскаго собора правило 95
выше сего писано на 3-мъ листу. И сихъ ради правилъ и Латинъ не подобаетъ крестити,
понеже крещаются во имя Отца и Сына и свягаго Духа, а не яко Монтанисти, и
Пенузане, и Фриги, и прочіи подобніи имъ, сущс совершеніи еретицы.
Василіа
Великаго правило 1-е: еретикъ есть иже вѣрою чюждь, а иже по нѣкоему незнаему
вопрошенію, той есть расколникъ.
Собирающіи же сихъ или о инѣхъ непокориви, сіи суть
подъцерковницы, иже отлучившеся сами отъ соборныя церкве и иную создавше,
особно собираются; а еже отъ еретика крещеніе не пріятно, отъ расколника же и отъ
подъцерковника пріятно.
Правило
Великаго Василіа 1-е: отъ еретика убо крещеніе не пріятно, отъ расколника же и
отъ подцерковника пріятно.
Правило
Тимоѳеа Пресвитера, на листу вь Кормчей 634-мъ, Аріанъ не повелѣваетъ крестити,
но точію мѵромъ помазывати.
Преподобнаго
отца нашего Iосифа
Волоцкаго въ книзѣ на Новгородскія еретики, во главѣ 15-й, писано: иже оть
еретикъ приходящихъ и кающихся, а вѣрующихъ и крестившихся во имя Отца и Сына и
святаго Духа, не повелѣно паки крестити, но абіе Таинъ сподобляти по отверженіи
своея ереси.
Кѵръ
Тимоѳея, святѣйшаго архіепископа Александрійскаго, отвѣтъ правилный на вопросъ
сице глаголющій:
Вопросъ:
Почто
обращающыяся еретики къ соборнѣй церкви не покрещаемъ?
Отвѣтъ.
Аще
бы сіе было (еже покрещевати), не бы человѣкъ скоро обращался отъ ереси,
стыдяся покрещенія; обаче и возложеніемъ руку презвитерскую и молитвою вѣсть
приходити Духъ Святый, якоже свидѣтельствуютъ Дѣянія Святыхъ Апостолъ, зач. 18:
Тогда,
рече, возложиша руцѣ на ня, и пріяша Духъ святъ.
Еще къ симъ предложится на разсужденіе о отвергшихся
Христа волею и пожершыхъ идоломъ, нетокмо самихъ погибшихъ, но и иныхъ понудившихъ
погибнути съ собою; якоже Агкирскаго собора въ правилѣ девятомъ глаголетъ, на
листѣ 44 въ Кормчей: Иже нетокмо самъ своею волею пожеръ, но и иныя на то понудивъ,
десять лѣтъ да припадаетъ.
Толкованiе:
Аще
кто своею волею пожеръ идоломъ, и самъ себе погубивъ, и другія понудивъ и
вринувъ въ погибель, аще обратится, три лѣта да пребудетъ съ послушающими, и
другихъ шесть лѣтъ да сотворитъ съ припадающими, лѣто же едино да стоитъ съ
вѣрными, пріобщаяся съ ними молитвъ даже и до конца божественныя службы; и тако
времене десять лѣтъ прешедшу, да пріиметъ совершеніе и божественныхъ святынь до
сподобится. Аще убо и инако житіе его испытаемо, не упразднити его
божественнаго причащенія.
И въ древнiя лѣта соборы исправляше.
Аще
же кто негодовати начнетъ за соборное изложеніе оно, еже бысть при святѣйшемъ
патріарсѣ Филаретѣ Никитичѣ Московскомъ и всеа
Россін, ревность имѣя еже бы не разрушити его: о семъ таковый и да не негодуетъ и да
не сумнится, но да вѣсть, яко и во древняя времена соборъ собора исправляше,
не негодующе о первомъ, но на лучшее церкве смотряюще исправиша послѣди. Якоже
видѣти есть въ Новой Кесаріи бывшій соборъ святыхъ Отецъ, въ немъже правило
15-е по 7-ми діаконовъ имѣти повелѣваетъ, аще и великій градъ есть; святіи же
Огцы 6-го Вселенскаго собора зазрѣша о семъ Неокесарійскому собору, яко недобрѣ
разумѣша, еже въ книгахъ Дѣяній Апостольскихъ о седми діаконъ лежащаго словесе,
не о служащихъ бо тогда Божественнымъ Тайнамъ мужехъ бяше попеченіе святымъ
Апостоломъ, но о служащихъ въ трапезахъ, имъже бѣ порученно строеніе общія
потребы; тогда собравшеся имѣти койждо церкви узакониша противо имѣнію сходящемуся
къ ней. Тожде рещи и о другихъ многихъ правилѣхъ, ихъже паки Вселенстіи собори
праздности предаша; [якоже при Кипріанѣ бывшемъ соборѣ видѣти есть, егоже началникъ
ве.шкій той Кипріанъ бѣ, иже всякаго еретика и расколника покрещевати повелѣваше,
и крестити на три чины расположивъ]. Но убо и въ великій четвергокъ Карѳагенскій
соборъ узаконоположи, повнегда вечеряти святымъ Тайнамъ Христовымъ причащатися,
по подобію Господни оныя вечери; Вселенскій же 6-й соборъ разрѣши оно правило, не
ядшимъ повелѣ святителемъ въ той день безскверную службу совершати, и людемъ
такожде не ядшимъ тоя причащатися. И что много глаголати? И Апостольская
узаконенія и правила святіи Отцы послѣди исправляху на лучшая: якоже видѣти въ
6-мъ Вселенскомъ соборѣ въ 12-мъ правилѣ, сице глаголющемъ: аще и реченно есть
[во Апостольскихъ правилѣхъ] не пустити женъ епископомъ, но на лучшее
поспѣшеніе промышляющее, поставляемому епископу уже къ тому не жити съ женою
заповѣдаемъ; и многа ина таковая обрѣсти имать кто отъ прежнихъ убо святыхъ
соборовъ изложенная отъ послѣднихъ безъ зазора исправленая; а не зазираху и не поношаху прежнимъ къ
неисправленіи. И нынѣ убо о исправленіи прежде бывшаго собора при святѣйшемъ
Филаретѣ патріархѣ никтоже да сумнится, илі зазритъ; лѣпо бо по преждереченныхъ
образѣхъ.
Аще же кто упорствомъ восхощетъ покрещевати Латины, памятствовати
подобаетъ правило святыхъ Апостолъ 47-е, глаголющее сице:
Второе
крещая крещеннаго истиннымъ крещеніемъ, и не покрещеваяй оскверненаго отъ невѣрныхъ,
таковый святитель неосвященъ. И правило 55 писано выше на оборотѣ 3-го листа.
То бо правило повелѣваетъ покрещевати во едино погруженіе
крестящихся. Того же собора святыхъ Апостолъ 49-е: аще который епископъ, или
пресвитеръ, по Господню завѣщанію не креститъ во имя Отца и Сына и святаго
Духа, но въ три безначалны, или въ три Сыны, или въ три Утѣшители крещаетъ, да будетъ
изверженъ.
Таковыхъ, иже Апостолская сія правила и послѣдующая тѣмъ
вышеписанная Отческая правила повелѣваютъ крестити, тѣхъ и крестити подобаетъ;
а иже крестившихся во имя Отца и Сына и святаго Духа, таковыхъ въ божественпыхъ
правилѣхъ святыхъ Апостолъ и святыхъ Отецъ не обрѣтеся еже бы ихъ паки крестити.
О крещенiи латинъ,
приходящихъ къ Восточнѣй
Церкви, соборъ бывшiй в Москвѣ при святѣйшемъ Филаретѣ патриархѣ отставися.
О
Латинскомъ убо крещеніи еже дѣйствуется во имя Отца и Сына и святаго Духа
трикратнымъ обливаніемъ, всесвятѣйшіи патріарси, кѵръ Паисій папа и патріархъ
Александрійскій и судія вселенскій, и кѵръ Макарій патріархъ Божіяго града великія
Антіохіи и всего востока, и кѵръ Іоасафъ патріархъ Московскій и всея Русіи, и преосвященіи митрополиты и архіепископи
и епископи, и весь освященный соборъ, слушавше выписи сея дѣло разсудиша, яко
не подобаетъ приходяшихъ отъ Латинь ко святѣй апостолстѣй Восточнѣй церквѣ
покрещевати.
Свидетелство старою
книгою и соборомъ бывшемъ въ Царѣ Градѣ о латинскомъ крещенiи
А
во утверженіе сего узаконенія предложиша святѣйшіи вселенстіи патріархи, кѵръ
Паисій папа и патріархъ великаго града Александріи и судія вселенныя и кѵръ
Макарій патріархъ Божія града великія Антіохіи и всего востока, на соборѣ книгу
древнюю Греческую, въ нейже писано: яко въ лѣто 6992 бысть соборъ въ
Константинополи, въ пречестнѣмъ храмѣ пресвятые Богородицы зовомыя Паммакаристъ,
отъ четырехъ вселенскихъ святѣйшихъ и блаженнѣйшихъ патріарховъ, кѵръ Симеона
Константинополскаго, и кѵръ Григорія папы и патріарха Александрійскаго, и кѵръ
Дороѳеа Антіохійскаго, и кѵръ Іоакима Іерусалимскаго, на превращеніе и
упражненіе иже во Флорентіи злѣ бывшаго собора. Сей святый соборъ повелѣ, яко
аще кто отъ Латинъ возвратится ко православнѣй каѳоличестѣй Восточнѣй церквѣ,
помазывати ихъ святымъ мѵромъ, а не прекрещевати. Изобрази же и послѣдованіе
сей святый соборъ, како пріимати ихъ и вопрошати и како проклинати имъ Латинскіе ереси, и посемъ
помазовати святымъ мѵромъ и молитвовати надъ ними; взимати же и рукописаиіе отъ
нихъ во святую великую церковь. Подобнѣ повелѣваетъ премудрѣйшій и святѣйшій
кѵръ Марко Ефесскій митрополитъ во окружнѣй своей епистолія, еяже
начало сице: «иже по всей земли и островѣхъ обрѣтающіися христіане;» въ нейже по
мнозѣхъ рѣчехъ и сія глаголетъ: яко отъ Латинниковъ приходящихъ къ
православію, яко Аріановъ, и Македоніанъ, и Савватіанъ, и Наватіанъ, пріемлемъ
подающихъ писаніе и проклинающихъ всякую ересь, не мудрствующую якоже
мудрствуетъ святая Восточная церковь; и по седмому правилу Втораго собора
печатаемъ, сіирѣчь помазуемъ ихъ святымъ мѵромъ чело, очеса и прочая по уставу,
глаголюще: печать дара святаго Духа, аминь. Се тако пишетъ и повелѣваетъ святѣйшій
кѵръ Марко Ефесскій. Емуже согласующе и святѣйшіи патріарси, со всѣмъ освященнымъ
соборомъ, сицевое сотвориша законоположеніе: Паисій Божіею милостію папа и патріархъ Александрѣйскій и судія вселенскій, Макарій
Божіею милостію патріархъ Антіохійскій и всего востока, Іоасафъ Божіею милостію
патріархъ Московскій и всеа Русіи, и весь освященный соборъ, днесь прочитавше
оного собора дѣянія выписку бывшаго при святѣйшемъ Филаретѣ Никитичѣ патріарсѣ
Московскомъ и всеа Русіи, обрѣтохомъ яко не праведно списателіе предложиша
собору оному указанія правилная, и не суть прилична на покрещенія Латинъ; еще
же во ономъ соборномъ дѣяніи обрѣтохомъ и правила правиломъ не сличны, указанія
же ихъ , сіирѣчь приводы, нимало къ правиломъ согласны, якоже то самое соборное
являетъ дѣяніе, изъ негоже разнство правилъ и указаній писася выше сего. И
согласно судихомъ вси, яко неподобно Латинъ покрещевати, но точію по проклинаніи
своихъ имъ ересей и по исповѣданіи согрѣшеній и по даяніи рукописанія
помазовати ихъ святымъ и великимъ мѵромъ, и сподобляти Святыхъ и Пречистыхъ
Таинъ, и тако пріобщати святѣй соборнѣй апостольстѣй Восточнѣй церквѣ , по
священнымъ правиломъ, о нихъже впреди сего пространнѣе речеся, не покрещевающе
оть Латинъ приходящихъ; о негодующихъ же о исправленіи собора, бывшаго при
святѣйшемъ Филаретѣ Никитичѣ патріарсѣ Московскомъ и всеа Русіи, выше сего
написася. Тако мы соборнѣ священными правилы достовѣрно свидѣтельствовахомъ и
согласно судихомъ (4) вси, отъднесь приходящихъ отъ Латинъ къ нашей
православнѣй христіянстѣй вѣрѣ святыя Восточныя церкви не покрещевати, но по
чину и свидѣтельству вышеписанному пріимати, тако единомудрено утвердихомъ и
своими руками подписахомъ. Лѣта 7175 отъ созданія міра, отъ воплощенія же Бога
Слова 1667, мѣсяца іуніа въ . . день.
[1]) Противъ нижеслѣдующей
выписки на полѣ отмѣчено: Василіа Велик. Толкованіе.
2) За
симъ въ подл. прибавлено: печатано.
3) На
полѣ приписано скорописью: Іюдее въ суботу празнуютъ.
4) И
согласно судихомъ приписано сверху строки.
0 коммент.: